Doodles en hun probleembaasjes…

De doodle…In alle vormen, soorten, maten, kleuren en beharingen. Ze zijn zo schattig om te zien!

Als trimsalon hebben we dagelijks te maken met deze mode honden. Want dat zijn ze. Waar de eigenaren wild enthousiast zijn over hun schepsel, houden wij als trimmers vaak onze harten vast als we weer een nieuwe Doodle in onze salon ontvangen. Hoe leuk en mooi ze ook zijn in alle soorten en maten, de verzorging van de vacht is toch echt een dingetje. En vaak zijn de nieuwe baasjes niet goed voorgelicht door de fokker of hebben zelf te weinig research gedaan naar de gemakken en vooral ongemakken van deze grappige kruisingen met een poedel. Baasjes zijn vaak het probleem van de Doodles in de salon, wij noemen ze gekscherend: Probleembaasjes..

Ondanks de adviezen, kam-lessen en voorlichting is zeker 8 van de 10 Doodles die in de salon komen niet juist verzorgd. Natuurlijk krijgt het dier goed voer, koekjes, scholing en heel veel liefde, maar bij een Doodle in vol ornaat is dit niet voldoende. Het geven van de juiste vachtverzorging is net zo belangrijk. Te vaak zien wij ernstig verwaarloosde Doodles, zonder dat de baasjes er echt bewust van zijn. Wij als mensen borstelen onze haren (als je die hebt natuurlijk) ook elke dag. Degene die dat niet doen, kiezen er bewust voor en dat gaat gepaard met een bepaalde “rasta”look. Vraag het deze “rasta”types maar eens naar hun haardracht, het is niet altijd een pretje. Maar zij kiezen er bewust voor. Een Doodle kan dat niet. Hij kan niet aangeven dat hij last heeft van zijn vacht, hij kan krabben of likken, maar vaak word dat niet gezien als problemen met de vacht. Sterker nog, zal er eerder gedacht worden aan vlooien!

Helaas zien we vaak dat Doodles zo dusdanig achterstallig onderhoud hebben dat we flink in de vacht moeten scheren. Korter dan de baas zijn hond het liefste ziet, zoals in de vorige blog te lezen: kortscheren, uithuilen en opnieuw beginnen. Maar wat als dat kortscheren misgaat?

Heel soms, we kunnen het gelukkig nog op 1 hand tellen na 8 jaar de salon te draaien, gaat het mis. Zo ook afgelopen maandag, zo bleek achteraf. Want ik was me van geen kwaad bewust. Vandaag ontving ik een voicemail, waarin ik beschuldigd werd dat ik niet reageerde op de mail en dat ik een advocaat kon verwachten. Ik was verbijsterd! Ik check mijn salon-mail hooguit 1x per week, omdat ik zelden via de mail benaderd word. Ik ben toch nog steeds, hoe ouderwets ook, graag persoonlijk met iemand in gesprek.

Ik heb deze persoon gebeld en kwam er dus achter dat ik hun hond blijkbaar had verwond, zodanig dat er een dierenarts aan te pas moest komen. Ik vond dit natuurlijk erg vervelend om te horen, want dit doe je als trimmer natuurlijk niet met opzet. Ik gaf meteen aan dat dit best gebeurd kon zijn en dat ik uiteraard de dierenartskosten zou vergoeden. Gewoon uit vertrouwen dat de klant geen onzin verkondigde. Maar helaas was deze persoon zo boos over het feit dat ik niet op zijn mail gereageerd had, dat hij het nodig vond om mij te bedreigen, een advocaat zou inschakelen en iedereen zou inlichten over de wanpraktijken in mijn salon. Navraag bij de dierenkliniek werd duidelijk dat ik de hond in de liezen en op zijn buikje beschadigd had met de tondeuse. Door de lichte beschadiging op de huid kreeg de hond daar uitslag van en daar had hij natuurlijk behoorlijk last van, arm dier! Bij mij vielen meteen alle puzzelstukjes ineen. Hond kwam afgelopen maandag met vervilte plekken achter de oren en onder de buik en achterbenen en deze heb ik eruit geschoren, om de hond zo min mogelijk pijn te doen, want klitten in die streken zijn echt killing voor een hond. Ik heb hem dus in zijn huid geraakt. blijkt achteraf.  Natuurlijk niet bewust. Gelukkig had ik vooraf het vrouwelijke baasje ingelicht over ons “diervriendelijk trimmen” methode. En met haar de achterstallig onderhouden zones besproken. Echter neemt het niet weg dat ik de hond verwond heb. Het blijft handwerk. Ik vind het naar om te horen dat iemand door zo’n ongeluk mij meteen aan de hoogste boom wil ophangen, ipv met mij persoonlijk in gesprek te gaan in vertrouwen en redelijkheid.

Wat ik wil aangeven is dat wij nimmer verantwoordelijk zijn voor het achterstallige onderhoud van jouw hond, dat wij altijd het belang van de hond proberen te bewaken en niet van de baas. Maar mocht er iets mis gaan, je ten aller tijde terug kan komen en dat wij hier nooit een probleem van maken en dat we er altijd uit komen samen of evt samen met de dierenarts. Daarvoor hoef je mij of ons niet te bedreigen, kapot te maken of welke vorm van negativiteit dan ook. In alle redelijkheid en eerlijkheid!

Graag verwijs ik ook hier naar de Algemene Voorwaarden die wij handeten als ABHB-aangesloten trimsalon.